Saturday 8 March 2014

SIAPA AHMAD YAHYA


BERKAITAN, DUA ABANG BESAR BULI ADIK
Khas Untuk Yang Mursaliman Yahya

1. Saya terpaksa pos kan apa yang benar, Supaya member kesadaran Kapada orang yang bercakap bohong. Menguna kan gambar binatang dan lain untuk Fitnah kan saya.

Untuk Maalum an Adik 3 orang dan Ibu kamu yang telah dicerai talik oleh Ayahanda Yahya bin Haji Ali, Kamu mesti sadar di mana kamu berada pada masa itu. Saya bukan nya duri dalam daging apa yang kamu kata kan kapada orang.

Kemungkinan Kamu tidak tahu kerana kamu timbul di pertengahan keluarga Ayahanda Yahya Bin Haji Ali Dan tidak kenal saya

SIAPA AHMAD YAHYA

a. Tahun 1948 selepas kematian Ayahanda saya Hj Yahya bin Abdul Latiff, Bonda saya Tijah Bt Haji Ali telah menyerah kan saya kapada bapa saudara iaitu Ayahnda Yahya Bin Hj Ali dan Istri Che Tik nama sebenar Hawa bt Mohamad sebagi anak angkat, Selain anak angkat nya ia lah Fauziah Bt Yahya (Anak angkat Cina) yang baru 2 Tahun umur nya. Arwah Yahya tidak mendapat anak dengan Che Tik,

b. Pada masa itu Ayahnda Yahya Berkerja Sebagai Fire Briged di Naval Base Singapore dan tingal di Singapore. Saya di Sekolah kan di Sekolah Melayu Naval Base. Singapore, sehingga Darjah 6. Selepas itu berhenti sekolah kerana ditempat itu tiada Sekolah Menengah untuk sekita.

c. Tahun 1953 Keluaraga Ayahnda Yahya berpingah Ke Johor Bahru, Jalan Mahomadiah, Kg Bahru. Maseh berkerja di Singapore lagi. Berulang alik dari Johor Bahru Ke Naval Base dengan Bus RN (Royal Navy British) Saya ikut sama niak bus pekerja ke sekolah.

d. Masa tinggal Di Johor, Jalan Mahamodiah . Tuan Rumah ini Bernama Yahya bin Mohamad adalah Abang kapada Che Tik. Di sini lah Ayahanda Yahya ambil seorang anak angkat dan Di nama kan Faridah Binti Yahya . Faridah Binti Yahya adalah anak saudara Cht Tik. Jadi nya semua anak Angkat 3 orang termasuk saya.

e. Tahun1957 keluarga Ayahanda Yahya mendapat Tapak Tanah di Kampong Pasir, Tampoi, Di sini lah Ayahnda Yahya mendiri kan rumah Keluarga nya. Dan di sini lah saya bermula menyambung sekolah Saswata Ingeris Di Sekolah ST Joseph English School, Johor Bahru, bermula FORM 1. Pada masa itu Berualang alik ke sekolah dengan menaik Basikal sejauh 6 batu.

f. Tidak berapa lama Ayahnda Yahya mengambil seorang anak yatim perempuan yang agak dewasa tidak berapa tahu berapa umur nya. Anak angkat itu Bernama Hasnah bt Rahman (di pangil Aminah)

g. Tahun 1961 peperiksaan sekolah Form 3 baru habis. Keputusan belum dapat.

h. Tahun yang sama Pemilihan Recrut Askat di adakan Di Bukit Timbalan Johor Bahru, Saya menchuba nasib dengan tidak di ketahui Ayahnda Yahya . Saya telah lulus ujian itu dan saya telah di terima. Balik rumah baru lah saya beri tahu Ayahnda Yahya.

i. Pada 20.11.1961 Saya mula Traning Recrut Askar di Port Dickson selama 6 bulan selepas tamat Recrut, saya di hantar ke Kem Jalan Ampang , Kuala Lumpur. Ia itu Unit Angkut. 1 Angkut. Di sini saya Traning Memandu Kenderan 3 Ton Selama agak lama, Dan hampir seluruh Negeri saya memandu sechara Convoi.

j. Pada hujung Tahun 1962 Transport Angkut Saya di hantar berkhidmat di Sarawak, Pada masa itu Sarawak baru masuk Malaysia.

k. Pada 2 Mei 1964 Saya bertemu Jodoh Di Sarawak dan berkahwia nama Istri saya itu Patimah bt Yaman. Selepas itu saya chute 1 bulan dan balik bercuti ke Johor.


INI ISTRI SAYA FATIMAH BT YAMAN (SEMASA OUTING PHOTOGRAPHY}

l. Pada tahun 1964 Ayahanda Yahya bin Hj Ali memohon masuk  Felda. Syarat memasoki Felda misti lah mempunyai Istri, anak lagi banyak anak lagi besar point nya, Dengan ada nya 4 orang anak ini lah telah Berjaya masuk Felda

m. Pada 15-6-1966 Ayahnda Yahya Bin Hj Ali mula melapor diri Sebagai Peneroka Felda Pasak, Peringkat 1 No Rumah 46 Bersama Isteri nya dan 3 orang anak . Saya pada masa itu maseh berhedmat di Sarawak lagi.

Hawa bt Mohamad atau Che Tik
Hasnah bt Abd Rahman
Fauziah bt Yahya
Faridah bt Yahya

Semasa di dalam Felda Pasak beberapa lagi angkat Angkat di ambil ia itu

Zainal bin Ismail Anak Saudara
Faizal bin Yahya
Norsiah bt Ariff Anak Saudara
Azizol bin Muhammad
Noor Azahari

n. Kerana 4 orang nama angkat dalam permohonan Masuk Felda ini lah Ayahnda Yahya layak berserta Felda. Dengan gaji RM 60.00 sebulan. Dan di bantu oleh saya semasa itu saya berkhidmat Tentera semantara sahaja.

Semasa Ayahnda dalam rancangan Felda sangat Active Ayahnda banyak kerja Kontrek kebun sehinga lah Ayahnda Yahya terkenal kesenangan nya,

o. Tahun 1975 Ayahnda Yahya Bin Hj Ali, Berkhawin Istri Kedua bernama Khatijah Bt Baba secara tidak beri tahu istri 1 Hawa bt Mohamad, ini dalam bahasa Ingris Long Story…. Apabila rahsia kawin terbongkar, Perang Besar berlaku sehingga pencerai berlaku dengan Istri 1 Hawa bt Mohamad.

p. Dalam kawin rasia Ayahnda Yahya mendiri kan Pondok rumah dalam Kebun getah Felda milik nya di tengah dalam kebun getah Felda,

q. Pada 1.12.1975. Ayahnda Yahya mendapat Anak pertama Lelaki Di Nama kan 

MURSALIN BIN YAHYA.

r. Selepas kahwin kedua di ketahui umum baharu lah lega katanya kapada saya. Pada masa itu. Felda peringkat 3 maseh dalam kemasukan orang baru tahun 1970 hingga 1978 masah ada lagi rumah kosong yang belum di duduki oleh peneroka. Ayahnda mohon rumah No 244 Peringkat 3 dan diluluskan.


RUMAH NO 244  INI LAH SEKARANG YANG SAYA KATAKAN RUMAH BANGLOW TEMPAT PERSINGAHAN
 DUA ABANG SEMASA BERCHUTI.

s. Pada masa itu Istri pertama nya yang telah dicerai kan maseh duduk di rumah No 46 peringkat 1 Saya terasa dalam hati kechil saya. Agak memilu kan peristewa itu.

t. Rumah No 46 itu kena di kosong kan kerana Ayahanda Yahya telah mendapat rumah No 244 pringkat 3. Kebetulan anak Faridah Binti Yahya ada membeli sebuah rumah di Taman Tun Aminah . Di situ lah Hawa Bin mohamad atau Che Tik duduk bersama anak angkat yang lain.

u. Pada 19.11.1976 Saya Tamat Berkhidmat dengan tentera selama 15 Tahun. Dengam mendapat Ganjaran berhenti RM 6,000.00 sahaja

v. Tamat Tentera saya mula kan Perniadaan Kedai Gambar dan Kedai Sukan DI Johor Bahru. Syrikat saya bernama Rozy Foto. Dan bermacham perniagaan saya ceburi.

w. Beberapa tahun kemudian selepas Ayahnda Yahya bin Hj Ali Mendapat 4 orang anak dengan Istri kedua bernama Khatijah Bt Baba Pencherai berlaku dengan Cherai Taklik. Hasil perkhawinan nya 4 orang anak diperolehi

1. Yang Mursalin bin Yahya
2. Meningal dalam besen berisi Ayer
3. Yang Mursaliman bin Yahya
4. Yang Mussalihan bin Yahya.

x. Beberapa tahun kemudian saya dengar Ayahnda Yahya kawin Isteri Ketiga bernama Kak Mah nama benar saya tidak saya ketahwi. Kak Mah ini yang banyak mendidik anak tiri nya yang degil sampai salah seorang di masuk kan Akram di Masai yang lain di ajar menagi di rumah

y. Beberapa tahun kemudian saya dengar Ayahanda Yahya becherai dengan Kak Mah dengan cerai Taklik juga.

z. Pada Tahun 1993 Saya Di suruh oleh Ayahnda Yahya pada masa itu Ayahnda Duda . Balik ke Kg Felda Pasak pada masa itu saya berniaga di kedai Mara Kg. Melayu JB. Saya di suruh buat berniaga Di Kg Felda Pasak saya bersetuju. Saya sewa sebuah Kedai Di Felda Pasak dengan sokongan Ayahnda

aa. Balik ke Kampung Felda Pasak Saya sekeluarga pada mula tinggal bersama ayahnda Yahya Bin Hj Ali , Rumah No 244.

bb. Sampai di rumah saya bertemu dengan dua Anak Ayahnda Yahya.

1. bernama Yang Mursaliman Bin Yahya
2. bernama Yang Mussalihan Bin Yahya.
Dan seorang lagi yang Sulung bernama Yang Muslihin Bin Yahya tiada pada masa itu kata nya di hantar ke Pendidikan Asarama Pondok di Pontian ,

cc. Selepas tamat Pepreksaan Tingkat 5 Voconal tamat Yang Mursaliman melanjutkan pelajaran nya ke Polyteknik di Pahang.

dd. Yang Mussalihan Bin Yahya sekolah di sekolah Menegah Kota Tinggi Selepas beberapa bulan saya tinggal bersama Ayahnda Yahya saya sekeluaraga berpindah ke kedai tempat saya sewa Tidak beberapa jauh.

ee. Pada 18Hb September 1995 Saya memohon tanah Di Felda Pasak Atas nama Ayahnda Yahya Bin Haji Ali. Permohonan di terima untuk semantara.

Syarat Felda sesiapa yang mempunyi tanah Felda tidak layak memohon hakmilik tempat kedua saya terus kan membangunkan kedai Kilang tersebut,

Bangunan nya telah siap penoh. Saya sekeluarga berpindah ke bangunan itu yang ada sekarang.


Pada tahun 1995 Kedai saya kena kecurian, ia itu barang alamanium untuk buat bekalan kapada DBKL K.Lumpur ( Lencana Lesen Anjing ) angaran RM 12,OOO,OO.

Saya beri tahu Ayahanda Yahya. Ayahanda suruh saya buat laporan Polis. Saya buat laporan polis.

Semantara itu saya cari juga di kedai kedai besi buruk, akhir nya saya berjumpa di kedai lebur logam. Saya beritahu kilan lebur logam Ulu Tiram saya beri tahu bahwa barang itu saya punya dan tetera bertulis Lesen Anjing Tahun 1996. Saya minta pulang kan kalau tidak saya lapor Polis.

Akhir nya Di semak orang yang menjual nya ialah Yang Mussalihan Bin Yahya. Barang ltu dipulangkan kapada saya. Barang itu dia jual RM 150.00 sahaja

Saya bawa balik kerumah Ayahnda Yahya bertujuan nya menuruh menyusun nombor siri nya yang telah bergaul. Pada malam itu tidak dijangka Polis datang ke rumah Ayahnda Yahya menchari bahan bukti kebetulan barang itu ada di rumah Yang Mussalihan pun ada rumah Terus dibawa ke balai Polis Kota Tinggi.

Yang Mussalihan di hantar Bukit Senyum Johor Bahru, Selepas itu di hantar Ke Hendry Gerny Melaka. Di sana saya melawat dengan Ayahanda Yahya, Saya cadang kan di situ dia belajar menjahit, Ayahanda bersetuju.

DISINI LAH LAGI ABANG KEDUA FITNAH KAN SAYA MENGATA KAN ADIK ITU BEKERJA DENGAN SAYA DAN TIDAK MEMBAYAR GAJI KATA NYA (SEBENAR NYA ADIK ITU BERSEKOLAH TINGKATAN 2, DAN IA BUAT KERJA MENGAMBIL BARANG ITU DENGAN SAORANG LAGI KAWAN NYA)

Pada 8.10.1996 Yahya Bin Hj Ali, bertemu jodoh dengan Istri ke 4, seorang Janda Warganagara Indonesia bernama Zaleha Bt Rahmat berumur 27 tahun dengan di sokong oleh saya.

Selepas nikah dengan Istri ke 4 ini Ayahanda sewa kedai Koprasi Felda Pasak buka kedai makam bersama istri nya Zaleha.

Hasul perkhawinan yang ke 4 itu Ayahanda Yahya Bin Hj Ali dengan Zaleha Bt Rakmat mereka mendapat dua anak.

1. Awliyak Bin Yahya
2. Ummiyatina bt Yahya



Pada 25hb March 2002 Ayahanda Yahya mendapat Kemalangan Motorsikal di hadapan kedai nya sewaktu ia hendak menyebrang. Ayahabda di bawa ke Hospital Kota Tinggi, dan di bawa ke Hospital Tun Aminah JB.

Di hospital JB pada petang itu saya dan Yang Murssialihan, Ayahanda sempat member tahu saya tengok anak yang dua orang itu. Petang itu Magrib saya balik, Yang Murssialihan Bermalam di Hospital.

Sebelah Pagi saya dapat telepon Dari Yang Murssialihan mengata kan Ayahanda Yahya meningal dunia Pada 26 hb March 2002 Jam 08.00 pagi,

Semua urusan di hospital sampai di rumah di uruskan oleh saya dan anaknnya Yang Mursalin ada bersama kemudian

BANYAK LAGI PERBUATAN ABANG KAMU TERHADAP KELUARGA ISTRI KE 4 AYAHNDA YAHYA BIN HJ ALI TAK PAYAH LAH SAYA NAK MENCHERITA KAN DISINI MUDAHAN DENGAN ADA NYA KETERANGAN INI KAMU SEMUA SADAR

KAMI TIDAK MENGAMBIL SATU SEN PUN HARTA AYAHNDA KAMU , SAYA AKAN TENTU KAN BAHAWA ADIK KAMU YANG 2 ORANG ITU TERBILA.

Selepas kematian Ayahanda Yahya Bin Hj Ali . Satu musyarat di ada kan di pejabat Felda Pasak di ketuai oleh Pengurua Felda Pasak, Ketua Kampung, Imam, Yang Mursalin bin Yahya dan saya Ahmad Yahya. Dalam musyarat itu saya di pertanggongkan menjaga dua anak ayahanda , Awliyak Bin Yahya dan Ummiyatina bt Yahya.


Dalam gajaan saya lebah kurang 3 bulan saya rasa mereka selesa. Satu hari ibu nya Zelaha Bt Rahman datang
ke rumah saya dan ia mengata kan hendak ke kubur Ayahanda Yahya bersama anak nya itu. Saya pun Izin kan selepas itu dia tak balik lagi bawa anak nya terus ta balik. Saya beritahu  abang nya Yang Musilihia yang Tua. Saya berfikir biar lah kerana itu anak nya.

Selepas itu Wang Felda di ambil aleh oleh Abang nya, Masa itu harga Kelapa Sawit tidak berapa banyak macham harga sekarang. semenjak lebah kurang 3 bulan saya ambil dan selepas itu saya serah kan kapada Abang nya keraba adik dua itu tidak bersama saya lagi.

DI SINI SATU LAGI FITHAH MENGATA KAN SAYA MAKAN HARTA AYAHANDA YAHYA, SEBENAR ITU SEMUA KEGUNAAN ANAK YANG DUA ORANG ITU YANG TELAH DIPERSETUJUI DALAM MUSYARAT DENGAN PENGURUS FELDA.

KALAU SAYA LAH DARIPADA RUMAH PUSAKA ITU KOSONG BIAR LAH ADIK2 DUDUK DISITU DARIPADA DIA SEWA RUMAH LUAR. KENAPA PINTU RUMAH ITU PECHAH JAWAPAN NYA SENANG, KERANA ADIK NAK MASUK PINTU DI KUNCHI.

INI LAH AYAHNDA YAHYA BIN HJ ALI BERSAMA ISTRI NYA YANG KE 4
BERNAMA ZALEHA BINTI RAHMAT DAN 2 ANAK NYA, PERKAHWINANINI DI SOKONG OLEH SAYA



   














1 comment:

  1. Itu lah jawapan saya apa yang kamu lontar kan kapada saya. Sebenar nya kamu ini semua ada mempuyi sakit Mental yang kamu tidak disadari. Saya berchakap ini atas fikiran yang waras dan lihat tingkah laku kamu. Apa yang kamu perkata kan itu saya tidak marah kerana kamu apa yang saya perkata kan tadi. Orang yang marah itu ia lah ada lah orang mempetenah kan orang.

    ReplyDelete