Tuesday 18 March 2014

NAMA - KG. MELAYU PANDAN, JOHOR BAHRU PENUDUK NYA INDONESIA ACEH DAN KELANTAN PEMBNANGKANG

NAMA - KG. MELAYU PANDAN, JOHOR BAHRU
PENDUDUK NYA  ORANG INDONESIA ACEH DAN KELANTAN PEMBANGKANG

Kalau kita memandu kerita dari jalan  Kota Tingg ke Johor Bahru.  Selepas Kem Sri Medini  berjumpa satu simpang belok Ke kiri jalan dua hala di situ kita boleh lihat Kampung Melayu Pandan.   Pada Pilihan raya yang ke 2013 lalu, saya ada lalu Kg. Melayu Pandan ini. Konon nya mereka kata Kg. Bumi Hijau. Saya  faham kawasan itu adalah kawasan tanah Kerajaan.


Jln dari KT ke JB Sampai Kem Sri Medini  selepas itu Belok kiri. Kita lihat Kg Melayu Pandan.



Keseluruhan penduduk di sini ada lah pendatang dari Kelantan dan Indonesia sedikit sahaja penduduk tempatan. Kawasan masuk sebelah kiri ada lah kawasan Tanah Askar di ceroboh, sebelah kanan menghala keluar ada lah tanah  kerajaan diceroboh.

Yang kurang eloknya pada pilihan raya yang lalu 2013 mereka semua pendudok di tepi Jalan itu ada lah terdiri dari orang Kelantan dan penyokong Kuat PAS dan PKR

Kedai di tepi jalan itu adalah pusat Bilik Gerakaan Pembangkang. Saya berhenti  di warong  disitu sambil order minuman, mereka semua pembangkang saya diam  sahaja.  Saja bertanya sedikit jawab nya sudah tahu jawapan nya adalah pembangkang.

Pada 2 . 1 . 2014 Saya berhenti tempat yang sama dan kaadan berubah. Warong yang lama telah berubah kemas sedikit. Warong baru bertambah, saya lihat mereka orang Kelantan membangun kan kedai warong, Seorang sampai tiga gerai didirikan , dan kata nya hendak disewa kan.  Saya tanya kalau nak sewa berapa, Jawab nya RM400.00 hingga RM500.00, Dan yang salah satu warong ini dah ada orang kata nya.

Keselurukan Penuduk Kg Melayu Pandan ada lah terdiri dari Keluarga Kelantan dan Indonesia. 99% perniagan Kedai makan dikuasi oleh orang Kelantan satu orang sahaja orang melayu Dan 100% kedai runcit di kuasai orang Indonesia ACEH  Bila kita Tanya dia menjawab tuan nya orang melayu kata nya.

Terutama Kerajaan MELAYU UMNO  jangan sangat lemah akhir nya negri terjual. Pemerintah yang mempunyi kedudukan jangan ambil ta tahu kerana dia akan merosakan negara.Tidaak sadar  orang lain ambil kesempatan.










Gambar ini Jln keluar sebelah Kanan spanjang  bahu jalan, Penchroboh setinggan ranchak mendiri kan warong spanjang  bahu jalan,











Ini lah kedai warong dalam pembinaan di ceroboh oleh orang Kelantan Pembangkang.




Ini lah kedai warong dalam pembinaan di ceroboh oleh orang Kelantan Pembangkang.






Ini lah rumah penceroboh kebanyakaan Indonesia dan Kelantan Pembangkang


Kawas belakang ini penduduk Indonesia dan Kelantan mereka ini cakap besar  terutama nya orang Kelantan.  Kawasan ini di fahamkan MB Ghani cakap nak bangunan perumahan semasa 2 pengal yang lalu, tetapi sampai sekarang tidak di buat. Rumah setingan mangkin banyak.  Kedai menjual kerita semangkin bertambah.


Sekira nya tidak di urus kan dari sekarang kemungkinan pehak kerajaan terutama nya UMNO akan kalah lagi besar. Kawasan ini di kuasai Pembangkang.

Saya bukan mengarah atau perintah. Saya sayang kan bangsa dan negeri saya. Saya rakyat biasa. Hendak berjumpa YB., bukan nya senang saya nak berbual kosong lagi ta dapat, jadi di sini lah saya luah kan terpendam di fikiran saya

CARA CADANGAN PEMBERSEHAN.

1. Naik kan papan tanda cara tentera pemberitahu tanah milik tentera. 
(  saya pun tidak tahu kedudukan tanah itu ) Kata nya disbelah kiri tanah tentera  dan sebelah kanan tanah kerajaan.  Buat Papan Notis dan tarikh notis,  Kosong kan kawasan itu. Papan notis yang Besar dan kukuh di beberapa kawasa untuk ??????.

2.    Cukup tempoh Pemberatahu Tolak kan rumah setingan menguna kan Jentra Askar Engineraring Kluang. Lepas itu pagar kan dengan dawai duri dan di Guard menguna kan Askar tiap2 hari. Tiap2 bulan potong rumput biar kan berseh.  ( Kalau lama notis amaran lagi bagus, kerana reseko nya kurang.  Kalau sudah hendak di guna kan senang  keluar kan mereka kerana sudah ada amaran)

3.    Contoh nya macham kawasan Quartes Navy yang di hadapan satu askar jaga di situ.


4.    Orang Johor sahaja yang ada di situ ambil nama nya sechara hema pindah kan di mana ada rumah murah atau flat kosong lihat kp nya tengah 01. Mereka semua mampu membeli tengok gambar yang kita lehat semua nya kerita bagus2.

5.    SAYA TELAH SIASAT YANG SEBELAH DALAM iaitu JLN IMAM RUMAH NO 1 HINGGA 7, SAHAJA ADALAH RUMAH MELAYU JOHOR YANG ASAL.  YANG LAIN SEMUA NYA ORANG LUAR (Salah satu orang asal bernama Zul 012-7527087). DAN ADA LAGI ORANG JOHOR RUMAH NYA BELAKANG KILANG YOO YAP SENG. Guna kan Umno kawasan situ untuk banchi nya.

6.    Tengok Negeri yang dikuasa pembangkang dia tidak kira semua dia halau. Lihat lah saperti Pulau Pinang.


KERAJAAN BERCADANG BUAT PERUMAHAN

1.    Buat perumahan Flat biar lah parking Kerita nya sama banyak dengan banyak rumah flat.

2.    Bilik rumah biar kan besar sedilit dan sekurang nya 3 atau 4 bilik.

3.    Kawasan rekasi di bawah misti lah istimewa sedikit berseh ada tempat permainan saperti Kolam renang di ada kan. Kolam renang boleh di sewa kan oleh kerajaan MPJB ambil sewa  untuk sengara kolam dan kawasan sekiling. Nampak macham Rumah mewah

4.    Flat itu di jual kapada orang Johor terlebah dehulu  yang ic nya No 01 tengah. Begitu juga negeri lain mereka utama kan orang negeri terlebah dehulu Orang Kelantan jangan beri di kawasan itu, pechah kan kawasan yang jauh jangan beri berkompolan. Mereka ini kebanyakan pembankang.

5.    Orang luar tidak  setia dengan negeri terus jangan kasi tempat.

6.    Orang luar dari  johor tapi rakyat Malaysia sedia kan tempat lain dan rumah Untuk  sewa sahaja. Tempat nya jauh sedikit. 


 Warong ini Bilik gerakaan Pembangkang Pada PRU 13
Di belakang ada lah rumah  penchoroboh atas tanah Tentera
  

                              
Satu lagi bilik Gerakan PAS semasa PRU 2013 sebelah jalan masuk, belakangnya Rumah Setingan gambar Bawah 




Rumah kedau untuk di sewa oleh orang KELANTAN


ADA KAH ORANG DUDOK TANAH SETINGAN BAYAR APA2 CUKAI ?

Sampah penoh tepi jalan buang sahaja


RUMAH SETINGAN DI BAWAH INI ATAS TANAH  TENTERA.



       
          WARONG INI DEHULU NYA PUSAT PEMBANKANG 


       
WARONG DI BELAKANG TAXI WARONG ORANG KELANTAN BUKA PAGI




           KEDAI JUAL KERITAN TANAH TENTERA DAN SEBELAH TEPI 
JALAN ATAS TANAH KERAJAAN

  
WARONG INDONESIA DAN KELANTAN TEPI JALAN BESAR ADA BUKA SIAN DAN 
PETANG DAN BUKA- TUTUP SUKA HATI



TEPI JALAN PERUMAHAN STINGAN INDONESIA DAN KELANTAN BELAKANG RUMAH STINGAN (PEMBANKANG)



BAWAH JAMBATAN KOTOR BUANG SAMPAH TIDAK TERKAWAL. 




GAMBAR 3 DIATAS INI RUMAH N0 1, HINGGA NO 7, JLN IMAM, KG. MELAYU PANDAN. ADALAH DALAM SIKIT PENDUDUK MELAYU LAMA



          
RUMAH DI ATAS INI RUMAH STINGAN 
KELANTAN DAN INDONESIA MASUK DALAM SIKIT
  


       
KIRI DAN KANAN RAPAT2 RUMAH KEDAI KEDIAMAN KELANTAN DAN INDONESIA BAWAH WARE ELETRIK
       


      
JALAN KEHALA KELUAR TEPI JALAN SEMUA KEDAI MAKAN ORANG KELANTAN DAN KEDAI RONCHIT ORANG INDONESIA ACEH, KATA NYA TUAN KEDAI ORANG KELAYU.




SEPANJANJ JALAN DARI DALAM KELUAR KIRI DAN KANAN PENIAGA INDONESIA
 ACEH DAN KELANTAN





     
PANDANGAN MACHAM INI JARANG SAYA NAMPAK MELAINKAN KG MELAYU PANDAN MACHAM KG. DI INDONESIA, KEBANYAKAN KEDAI BUKA PETANG SAMPAI MALAM





KEBETULAN KEDAI INI BARU DI BUKA TUAN KEDAI NYA INDONESIA ACHEH



INDONESIA  ACEH INI SEPATUT DUDUK DIJOHOR UNTUK SEMANTARA SAHAJA 

KERANA NEGERI NYA DILANDA SUANAMY, TAPI SEKARANG NEGERI NYA SUDAH PULIH, MENGAPA TIDAK DIHANTAR PULANG.

ADA KAH MEREKA DUDUK DIJOHOR SAMPAI BERANAK PINAK. 

MEREKA INI ADALAH KETURUNAN BERONTAK, APABILA SUDAH BERANAK PINAK SUDAH RAMAI DIA AKAN MERONTAK DI SINI DAN TAK MAHU PULANG.

KERAJAAN NEGRI JOHOR MISTI LAH TEGAS HANTAR MEREKA PULANG. DULU MB LAIN SEKARANG MB LAIN. NEGARA MEREKA SUDAH PULEH 


CARA KAWAL MEREKA

      1. Kalau mereka menguna kan pp lawatan jangan beri mereka masuk
      2. Jangan beri lesen perniagaan
      3. Kalau mati lesen jangan beri hidup kan
      4. Tidak boleh menguna kan lesen perniagaan rakyat Malaysia
      5. Kalau berniaga tampa lesen terus hantar pulang
      6. Rakyat Malaysia yang subahat beri hukuman yang setimpal




          
1.     

   

      


3 comments:

  1. Salam...sy baru terbaca artikel en ni..ye memg benar kg melyu pandan rata2 terdiri dari org yg encik ckp itu...xsy tinggal di dlm kg tersebut😌😌..semakin hari bilangn mereka makin bertmbh..padahal serbuan byk kali telah dibuat

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum, dulu saya penduduk situ. Arwah atok saya dah menetap di Kg Melayu Pandan, sehingga Ayah saya dan kami perpindah pada tahun 2000.. memang betul apa yang Tuan katakan tu. Majoriti penduduk situ ramai orang Kelantan dan Indon.. sekarang nie kalau tak silap dah ade orang Sarawak pula..

    Dulu mase saya duduk situ, selalu sangat ade kes-kes mencuri, merompak, rumah terbakor...

    dengar kate semua punca kianat.. tak tahulah betul ke tak kan.. haa..

    ayah cerite dulunya kalau air pasang sampai ke jalan raya, air jernih siap boleh mandi lagi..
    tapi pada tahun 2000 tu..? hhhmmm.. dengan Pampers, Kotex bersepah... iieewww... semuanya disebabkan Pendatang-Pendatang yang memang pengotor nie..

    sejak dari tahun 2000 sehingga sekarang 2018, seingat saya adelah 4 atau 5 kali aje saya masuk ke Kampung tu.. rasenye dah banyak berubah.. kalau dulu berjalan masih kene matahari, tapi sekarang dah berbumbung.. maklumlah, pendatang rebut tanah, lepas tu memunya.... masing-masing tak sedar siri..
    saya yang 01 nie pon takde nak memunya harta orang.

    ReplyDelete
  3. Skrg semua duit' bayar je dkt krajan hbis cerita' org kita nie pndang duit je tu yg rmai org indonesia branak pindah

    ReplyDelete